תנו למומחים שלנו לדאוג לכם, צרו עמנו קשר לייעוץ חינם!

050-1234567

מחפשים מידע נוסף לגבי ביטוח מסויים? צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

    ביטוח חבות מוצר: אתם חשופים יותר מכפי שאתם מאמינים

    ביטוח חבות מוצר מגן עליכם כשהמוצרים שלכם פוגעים באחרים

    אף בעל עסק מעולם לא יכול לדעת מתי המוצר שלו עלול לחדול לפעול, או לפעול באופן לקוי. אבל איש עסקים טוב מבין שכשלים או פגמים במוצר עלולים להתרחש, ונוקט באמצעי המניעה הדרושים על מנת להגן על העסק. ברוב המקרים, ככל שגדל הביקוש למוצר של עסק, היכולת להבטיח איכות כל מוצר ללקוח, פוחתת בהתאמה.

    לדוגמא, בעוד שתוכלו לבדוק את כל פריטי הבגדים שאיתם התחלתם את העסק שלכם להלבשת תינוקות, ככל שהעסק שלכם גדל ואתם מתחילים בתהליכי מיקור חוץ של ייצור, בהכרח תיתקלו בחוסר היכולת להבטיח באופן אישי את האיכות של כל פריט. בדוגמא זו, אולי כפתור אחד מאלפי הפריטים שלכם לא נתפר כראוי, והיווה סכנת חנק לתינוקות. זה בדיוק המקום שבו נכנס לתמונה ביטוח חבות מוצר.

    מה זה ביטוח חבות מוצר?

    ביטוח חבות מוצר הוא סוג של ביטוח אחריות שמיועד להגן על העסק מפני השלכות כלכליות ומשפטיות כתוצאה מפגיעה בגוף או נזק לרכוש בעקבות שימוש במוצרים שנמכרו בעסק. הביטוח מכסה את העלויות המשפטיות וייצוג של עורכי דין בבית המשפט בהגנה על טענות כלשהן בגין נזקי גוף, נזק לרכוש או הפסדים כספיים שנגרמו לאחרים על ידי המוצר שלכם.

    נניח שלקוח טען שמוצר לתינוקות שמכרת לו, גרם לתינוקת שלו לחנק, והוא מגיש נגדכם ונגד בית העסק שלכם תביעה משפטית חמורה, כזאת שעלולה בסופו של דבר להוביל לסגירת העסק שלכם. ללא פוליסת ביטוח מתאימה, אתם עשויים למצוא את עצמכם מרוקנים את קופת בית העסק ואת החשבונות העסקיים והאישיים שלכם, רק כדי להגן על עצמכם.

    אבל אם יש לכם פוליסת ביטוח חבות מוצר שכוללת נזקים שעשויים להיגרם לצד ג' כתוצאה משימוש במוצרים שלכם, אתם מכוסים מבחינת ההוצאות הכלכליות.

    הנה כמה מצבים נפוצים שבהם ביטוח חבות מוצר מכסה אתכם

     אם יש לכם פוליסת חבות מוצר, המצבים שבדרך כלל מכוסים במסגרת הפוליסה עשויים לכלול:

    • פגיעה בלקוח כתוצאה משימוש באריזה לקויה של אחד מהמוצרים.
    • רכישת מוצר דליק שגרם לשריפה ופגע בבית הלקוח שרכש אותו.
    • לקוח עם אלרגיה חמורה מוצא כמויות גדולות של אגוזים במאפה הגורמה שלכם.
    • שואב אבק פגום שמכרתם פגע באחת מהמרצפות של הלקוח.
    • לקוח לקה בהרעלת מזון לאחר שאכל דג מקולקל במסעדה שלכם, פונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי יקר.
    • חיית המחמד של לקוח חלתה כשבלעה את אחד המוצרים של צעצועים לחיות מחמד שאתם מוכרים.

    אלו הם רק כמה מקרים שבהם ביטוח חבות המוצר מגן עליכם ועל בית העסק שלכם מפני הוצאות כספיות של אלפי שקלים, אם לא יותר, במסגרת ההליכים המשפטיים, הבוררויות או הוצאות משפט אחרות.

    אז השאלה היא לא אם אתם צריכים ביטוח חבות מוצר, אלא מה כדאי שהפוליסה תכלול

    אם בית העסק שלכם מוכר מוצרים לציבור, כדאי מאוד שיהיה לכם ביטוח אחריות מוצר, כי אתם אף פעם לא יודעים אם ומתי המוצרים שלכם יגרמו נזק ללקוחות או לרכושם.

    גם אם אתם בטוחים באיכות המוצרים שלכם, לקוח שאינו מרוצה עשוי לנהל מאבק משפטי ארוך ויקר נגדכם ונגד בית העסק שלכם, אשר עלול לגרום לכם לאובדן זמן עבודה יקר, סכומים כספיים גבוהים ומשאבים, גם אם הייתם זוכים בתביעה. ועוד נקודה שחשוב להפנים: מקרי אחריות למוצרים הם מהמקרים היקרים ביותר להתדיינויות משפטיות.

    כשאתם מוכרים מוצרים ללקוחות, אין לכם אפשרות לעולם לדעת מה עלול להתרחש. ביטוח חבות מוצר מעניק לכם שקט נפשי לתרחישים שעלולים לקרות, ויש לכם רשת ביטחון איתנה שתוכלו להשתמש בה בעת הצורך.

    צרכנים מגישים המון תביעות נגד בתי עסק. הנה כמה סוגים נפוצים

    קיימים סוגים שונים של תביעות שמוגשות על ידי לקוחות שאינם מרוצים נגד החברה שלכם. חלק מהתביעות הנפוצות יותר כוללות:

    פגמים בעיצוב שמסכנים צרכנים

    בטענת פגמים בעיצוב נטען שהמוצר לא היה בטוח, או שהיא מסוכן בשל סגנון העיצוב שלו. זוהי טענה שונה מטענת פגם בייצור בכך שהסיבה לפגיעה לא נולדה מתוך ייצור לקוי, אבל העיצוב המובנה של המוצר היה מסוכן.

    לדוגמא, לקוח רוכש ספר ילדים שמכיל חרוזים באחד העמודים. בשל גודלם הקטן של החרוזים, הילד משחק עם החרוזים ונחנק. למרות שניתן להגיש תביעה בגין פגם בייצור, הלקוח יכול גם לטעון שספר הילדים היה מסוכן מבחינת עיצובו. כלומר, צעצועים של ילדים אינם צריכים להיות מעוצבים בגדלים קטנים שעלולים לגרום להם לסכנת חנק.

    פגם בייצור מסכן את הצרכנים

    תביעות שטוענות לפגמים בייצור מבוססות על ליקויים בייצור סחורות מסוכנות או שאינן בטוחות. ליקויים בייצור הם כל הטעויות שמתרחשות במהלך ייצור המוצר, שיוצרות סיבות אפשריות לפגיעה בגוף, נזק לרכוש או תוצאות של אובדן כלכלי.

    לדוגמא, לקוחה שרכשה זוג נעליים מבית העסק שלכם, החליקה ופגעה בעצמה בגלל שהעקב לא היה מהודק היטב לסוליית הנעל. נגרמו לה הוצאות כלכליות על טיפולים רפואיים לפציעתה, והיא תובעת אתכם בגין ייצור נעליים שלא היו בטוחות לשימוש.

    אם אין לכם ביטוח אחריות מוצר, בית המשפט ימצא אתכם אחראים באופן בלעדי לעלויות המשפטיות והייצוג המשפטי על מנת להילחם בתביעה זו. וזה לא הכול. אם הלקוחה זוכה בתביעה, בהתאם לתוצאות, בית העסק שלכם עשוי להימצא אחראי גם להוצאות המשפטיות והעלויות הרפואיות של הלקוחה.

    הוראות שימוש מטעות

    לקוח עשוי להגיש תביעה נגד החברה שלכם במקרה בו לא סיפקתם אזהרות או הוראות נדרשות לגבי היבטים מסוכנים של שימוש במוצר שלכם. הטענה כאן היא שהחברה לא הודיעה לצרכן באופן הולם וראוי על כל הסיכונים והפגיעות הפוטנציאליים הברורים שהמוצר עלול לגרום.

    לדוגמא, בית העסק מוכר מוצרי קוסמטיקה טבעיים ביתיים. לקוחה רוכשת את אחד הקרמים שמכיל מרכיבים כימיים חזקים רבים שאסור למרוח על אזורים רגישים בפנים. היא מורחת את הקרם על עפעפיה וסובלת מהצטלקות כימית חמורה.

    מכיוון שהחברה שלכם לא הזהירה את הלקוחה ולא הורתה לה על שימוש ראוי, יכן שתוגש נגדכם טענה בגין הימנעות מאזהרות או הוראות שימוש פגומות או מטעות.

    אחריות קפדנית. שמרנו את סוג התביעה הזאת לסוף כי היא הכי מפחידה

    אחריות קפדנית היא מקור החרדה המשמעותי ביותר של בעלי עסקים בנוגע למוצריהם, מכיוון שזהו המקרה הכי משתנה והכי קשה לחיזוי או לשליטה.

    אחריות קפדנית מאפשרת ללקוח לתבוע חברה אם הוא יכול להוכיח מספר עילות תביעה סבירות, גם אם לא הייתה זו כוונתה הישירה של החברה לפגוע בלקוח או להסב לו פגיעה או נזק כלשהו. במקרה כזה, על החברה לשאת באחריות מוצר פגום, למרות שלא התכוונה להתרשל או לפגוע בלקוחות.

    יש כל מיני רכיבים שאינם נכנסים לפוליסת ביטוח חבות מוצר

    חשוב להבין שביטוח חבות מוצר הוא ביטוח צד ג', כלומר, הוא מכסה תביעות שהוגשו על ידי צדדים שלישיים. הפוליסה אינה יכולה לכלול מישהו שהוא חלק מבית העסק שלכם, או אנשים שאתם מעסיקים. צדדים שלישיים יכולים לכלול לקוחות, ספקים, או מבקרים בבית העסק.

    אי הכללות חשובות אחרות לביטוח חבות מוצר כוללות נזקי רכוש או נזקי גוף שמתרחשים:

    • במזיד.
    • כתוצאה ממוצרים פגומים שעדיין ברשותכם.
    • כתוצאה מהובלת המוצרים שלכם.
    • כתוצאה מפשע או הונאה.

    ביטוח חבות מוצר: שאלות ותשובות

    האם יש אפשרות להימנע מרכישת ביטוח חבות מוצר באמצעות הקפדה על איכות המוצרים?

    לא ממש. כי מצד אחד, כמובן שתוכלו להקפיד על אבטחת איכות; אבל מצד שני, אין שום דרך להבטיח באמת שכל מוצר שיוצא מפס הייצור יהיה חף מטעויות, במיוחד כשאתם מנסים להגדיל את העסק שלכם. למרבה המזל, כאן נכנס לתמונה ביטוח חבות מוצר.

    אילו עסקים צריכים ביטוח חבות מוצר?

    כל בית עסק שמשווק מוצרים לציבור הצרכנים, יפיק תועלת מביטוח חבות מוצר, אבל יש כמה בעלי עסקים שממש חייבים שיהיה להם את הביטוח המתאים. למשל:
    מסעדות, מאפיות, בתי קפה ועסקי הפצת מזונות.
    חנויות בגדים.
    חנויות לילדים שמוכרות צעצועים, ביגוד, אביזרים וציוד.
    חנויות למוצרים ומזון לחיות מחמד.
    בתי עסק שמוכרים מכשירים לשימוש ביתי.
    חנויות לממכר מוצרי יופי וקוסמטיקה.
    אנשי מקצוע בתחום שיפוץ בתים.

    אילו סוגי פגמים יכולים לפגוע במוצרים?

    קיימים כמה סוגי פגמים שהופכים מוצרים לפגומים, למשל:
    פגם בייצור. יתכן שהמוצר תוכנן כראוי, אבל הפגם נוצר בתהליך הייצור.
    פגם בעיצוב. כשהמוצר היה לקוי בעיקרו בגלל העיצוב.
    העדר אזהרה. כשמוצר גורם לפגיעה עקב כישלון היצרן להתריע על סכנה מסוימת שקשורה לשימוש במוצר, שהייתה ידועה ליצרן.

    אילו סטנדרטים חלים להוכחת מוצר לקוי?

    זה תלוי. אם צרכן תובע את בית העסק על רשלנות, עליו להוכיח שהליקוי שגרם לפגיעה נוצר עקב כישלונו של הנאשם בזהירות סבירה בתכנון, ייצור ושיווק המוצר. במקרה של אחריות קפדנית, המבחן הכללי הוא האם המוצר היה מסוכן באופן בלתי סביר, ללא קשר לטיפול זהיר בתכנון או בייצור.
    חוץ מזה, במקרה של הפרת אחריות, המוקד הוא על השאלה האם המוצר מתאים לשימוש במסגרת האחריות המפורשת או המשתמעת שלו.

     

    כמה מילים לסיום

    כבעלי עסקים, חשוב תמיד שתשאפו לספק את המוצרים האיכותיים ביותר ללקוחות שלכם. זוהי אינה טקטיקה שיווקית טובה בלבד, אלא היא מבטיחה שבית העסק שלכם לא יישא באחריות למוצר לקוי. ועדיין, עם כניסתו של ייצור המוני ודור הביקוש שאיתם מתמודדים עסקים גם בעקבות הגלישה באינטרנט, אין דרך להבטיח כל פריט שאתם מוכרים לציבור.

    מסיבה זו, ביטוח חבות מוצר חיוני בהגנה על בית העסק מפני כל סיכון כלכלי שעלול להיגרם כתוצאה משימוש במוצר לקוי אחד. הביטוח לא רק מגן עליכם במקרה של תביעות חמורות, אלא הוא גם נותן לכם את השקט הנפשי לחדש ולייצר מוצרים חדשים, ובכך להחיות את הרוח היזמית שהכניסה אתכם לעסק מלכתחילה!

    צרו עמנו קשר לקבלת ייעוץ חינם!